Waarden

Theater Zuidplein is het meest gastvrije en toegankelijke podium van NU met theater dat je raakt in de regio Rotterdam. Wij laten een afspiegeling van de samenleving genieten van theater, het liefst over actuele onderwerpen die er toe doen. Wij zijn er voor mensen met de meest uiteenlopende achtergronden, ook voor mensen met een kleine beurs en mensen die uit zichzelf niet zo snel een theater bezoeken.

Visie

• Een theater dient diepgeworteld te zijn in de samenleving, opdat het theater een breed draagvlak onder de bevolking heeft.
• Theater is de spiegel van de samenleving. Theatervoorstellingen moeten tot identificatie leiden en dienen het publiek aanleiding te geven tot discussie, standpuntbepaling of inzicht in maatschappelijke issues.
• Theater is een plek van ontmoeting.
• Rotterdam is de stad van het aanstormend theatertalent.
• Uitgaan dient een totaalbeleving te zijn, wil het publiek geïnteresseerd blijven.
• Een theater is een marktgerichte organisatie: het publiek is de drijfveer voor onze programmering en dienstverlening.

Kernwaarden

• Passie voor de klant (klantgericht, service, gastvrij)
• Mensen in het hart raken (wezenlijk, maatschappelijk geëngageerd)
Maar ook:
• Spiegelend (identificatie van samenleving)
• Toegankelijk (open, laagdrempelig)
• Van deze tijd: NU
• Grootstedelijk
• Uniek (werkwijze, aanbod, onderscheidend, publieksbereik)

We hanteren ook de navolgende maatschappelijke waarden:

1) We voelen ons verantwoordelijk voor de scholingskansen voor en talentontwikkeling van jongeren in Rotterdam.

Theater Zuidplein als leerwerkbedrijf
In de praktijk bekent dit dat wij gemiddeld 50-70 studenten per jaar (alle opleidingsniveaus) voor een aantal weken/maanden in ons bedrijf opnemen om werkervaring op te doen. Wij behoren tot de grootste leerwerkbedrijven op Rotterdam-Zuid. Ook is Theater Zuidplein partner in JINC, een door de gemeente Rotterdam mede gesubsidieerd traject waarbij kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool en de eerste klassen van het vmbo ‘Bliksemstages’ doen in Theater Zuidplein om op die manier zicht te krijgen op branches en functies in het bedrijfsleven. Daarnaast doet Theater Zuidplein mee aan het JINC-project “Sollicitatietraining” waarbij jongeren op school oefenen in het solliciteren met bedrijfsprofessionals.
Last but not least: wij hebben een eigen theaterproductie “Het Rotterdams Open Podium” waarin wij op zoek zijn naar nieuw theatertalent en ze ook begeleiden op hun carrièrepad (zie ook www.rotterdamsopenpodium.nl).

Het podium voor Talentontwikkeling: Powered by Theater Zuidplein!
Theater Zuidplein ziet het als haar taak om een springplank voor talent te zijn. Talent dat bij ons ontdekt wordt, groeit vaker door naar andere podia in Nederland. We zien onszelf als de schakel tussen jonge talenten met potentie en de grotere podia. Onder de noemer ‘Powered by Theater Zuidplein’, bieden we jong talent een podium, en niet alleen in ons theater. Theater Zuidplein is geen impresariaat maar probeert, waar mogelijk, de aan ons verbonden talenten zoveel mogelijk te laten optreden. En om ze op een hoger plan te krijgen, bieden we hen regieondersteuning, masterclasses en de mogelijkheid om binnen Theater Zuidplein te repeteren.

2) Wij vragen middels voorstellingen aandacht voor onderwerpen die spelen in de maatschappij.
In de programmering selecteren wij met name voorstellingen die actuele onderwerpen belichten. Voor jong en oud, over alle genres heen, gaan wij op zoek naar die voorstellingen die een bijdrage leveren aan het hedendaagse debat. Dit geldt zowel voor de voorstellingen die opengesteld zijn voor alle publiek als de besloten voorstellingen voor bijvoorbeeld scholen.

3) We bemoeien ons gevraagd en ongevraagd met kunst, cultuur en samenleving in het Hart van Zuid.
Dit doen wij door advisering van (deel)gemeente(n) en daaraan gerelateerde instellingen en bedrijven op het gebied van gebiedsontwikkeling, veiligheid én als culturele aanjager. Dit betekent bijvoorbeeld dat wij stakeholder zijn in het Hart van Zuid. Dit is het herontwikkelingsgebied van de gemeente Rotterdam tussen Ahoy, Theater Zuidplein, Winkelcentrum Zuidplein, ROC Zadkine-Zuid en de bedrijven in het Motorstraatgebied. In die hoedanigheid delen wij onze expertise over de bezoekers van het gebied met andere (en toekomstige) partners. Maar ook nodigen wij onze buren (zowel particulieren als bedrijfsleven), in het kader van het vergroten van het gevoel van veiligheid, regelmatig uit bij evenementen. En wij voeren in samenwerking met de Roteb zelf ook de campagne “schoon, heel en veilig” uit in de directe omgeving van het theater. Theater Zuidplein voelt zich vanuit zijn overtuiging “De maatschappij dat ben jij” mede verantwoordelijk voor de realisatie van de toekomstplannen van het Hart van Zuid. Dit laatste betekent dat Theater Zuidplein er voor wil zorgen dat bezoekers, gebruikers, bewoners in het gebied regelmatig verrast zullen gaan worden als compensatie voor mogelijke overlast tijdens de herontwikkelingsperiode die overigens vele jaren in beslag zal nemen. Binnen het nieuwe Hart van Zuid is ook een nieuw kunstenpand voorzien, waarin Theater Zuidplein en een grote vestiging van de Bibliotheek gevestigd gaan worden. Wanneer dit nieuwe kunstenplan gerealiseerd wordt is op dit moment nog niet bekend.

4) Wij leveren een positieve bijdrage aan de citymarketing van Rotterdam;
Wij worden regelmatig in binnen- en buitenland gevraagd onze expertise over diversiteitsbeleid en veranderingsmanagement te delen op vakcongressen en in toenemende mate met instellingen/bedrijfsleven. Dit bevestigt ‘de handen uit de mouwen’ mentaliteit van de stad Rotterdam, en ook die van een stad die van oudsher weet te anticiperen op een veranderende wereld om haar heen. Maar ook vernieuwende en toonaangevende producties en nieuwe theatergenres die de afgelopen jaren in ons theater zijn geboren en getogen, gaan voorzichtig aan steeds meer op tournee langs andere steden in Nederland.